sva1202

Alla inlägg under september 2010

Av Fröken P - 29 september 2010 22:22

Hej där!

Idag var det en enda elev på lektionen ... och han fick jobba hårt!

Redovisade "sin" poet:    Gusta Fröding.


"... men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor, och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor"

 

Därefter diskuterades läxan för dagen: "Ett halvt ark papper"

 

Och så gick startsignalen för Språkhistoria, del I. Del II kommer att anläggas vid nästa lektionstillfälle och veckan därpå v 41 (dvs onsdag 13 okt kl 18.00) kommer ni att ha skriftligt prov på SPRÅKPORTEN kapitel 5!  

 

Läs 40 sidor till i "100-åringen ..." (dvs fram till cirka kapitel 8: sid 84)till nästa vecka! Ni får bl a läsa om hur Allan önskade att han hade stannat i Hälleforsnäs och inte åkt därifrån över huvud taget och ni får veta lite om vem Estebán var och vad Allan egentligen hade för sig i Spanien! Du som inte har fått bok och saknar annat material (t ex den förlorade sidan ang författar- och bokanalys i häftet om Projekt Strindberg) kan kontakta mig i sal H423 08.30-10.50 på torsdag, dvs imorgon, där jag har lektion! Annars ses vi nästa onsdag ... som vanligt kl 14.40 ... för ni har väl inte glömt bort det ...???

 

   Jag vet att "det är mycket nu", men försök att planera er tid ... SVA1202-betyget är viktigt ... också ...!

 

Väl bekomme!

 

//Fröken P

Av Fröken P - 29 september 2010 13:49

Hej allihopa!

Idag behöver ni SPRÅKPORTEN, förutom att ni ska redovisa "Ett halvt ark papper"!


Varmt välkomna!


  

Av Fröken P - 22 september 2010 18:24

STORT TACK SKA NI HA! Jo, tack! Jag mår bättre ... särskilt nu efter att ha läst er fin-fina kommentar! Tackar som ödmjukast!


Kul att se Mubarak idag också ... och här kommer speciellt för dig:

  


... ja, det här är penséer! Ni känner alla igen dem, eller hur? Tål frostnätter på våren jättebra och därför är de först ut i rabatterna när folk köper vårblommor! Ni kan se framför er va': hur hundraåringen hoppar ut genom sitt fönster på första våningen på äldreboendet och så blir han stående mitt i pensérabatten i sina kissetofflor efter den svårforcerade manövern, innan han går vidare mot kyrkogården?! Se författarens porträtt här nedan: Jonas Jonasson!


  


Läs nu fram till sidan 46 (fram till kapitel 6) och lär känna Allan Karlsson lite bättre i kapitel 4 "1905-1929":du får veta om hans uppväxt och hans föräldrars bortgång. Vad får du därutöver veta om den folkilskna syster Alice, ynglingen och Julius? Och vad är det i resväskan som Allan får tag i? Nya ord/begrepp???


  


Ni fick "Fröken Julie" idag (herr Tahasin får sin nästa vecka, vid redovisningen av novellen "Ett halvt ark papper") och den (dvs "Fröken Julie") ska redovisas enligt anvisningarn i projekt Strindberg-häftet! Bilden ovan är från Mikael Persbrandts och Maria Bonnevies uppmärksammade Dramaten-föreställning av "Fröken Julie"! Nedan ser ni en mycket bättre bild på snyggingen Persbrandt!

   


Men, egentligen handlar det kanske mer om ATTITYD än SKÖNHET hos den mannen ... eller ...?! Han är en bra skådis i alla fall!


    Vi tittade på OH-bilder från "Röda rummet", den bok som var startskottet för samhällsdebatten på 1880-talet! Strindberg kritiserade samhället till höger och till vänster och vi får följa Strindbergs alter ego, Arvid Falk, som liksom Fröken Julie, strävar efter frihet och sanning! Samhällsrevoltörerna på Strindbergs tid brukade samlas på Berns salonger och där sitta i röda rummet: därav bokens titel! Någon har kallat "Röda rummet" för "en fantastiskt tråkig bok"! Vad tyckte du?


   Sänd mig snarast filmanalys: löpande text, tack! Utgå från frågor och fakta som du fått tidigare om "Döda poeters sällskap"!


   KÄMPA PÅ NU!

- "Hundraåringen ..." till sidan 47! Kolla nya ord, för all del!

- Filmanalysen!

- "Ett halvt ark papper": redovisning nästa vecka!

- Jobba vidare med kapitel 5 & 6 i Språkporten!

- Jobba vidare i gloshäftet och lär in nya ord!

- Kolla tidigare blogg-sidor och sänd mig snarast era uppgifter!

 

//Fröken P







Av Fröken P - 19 september 2010 21:22

   Sååå glad!!! Jag har fått mail från en elev!!!


WOW! WOW! WOW! Mail-boxen fylls på ...   


//Fröken P

Av Fröken P - 16 september 2010 19:55

  

... ja ... pust ... ack ja ...


Varför får jag inga mail?

Vem har tappat min mail-adress?

Vad gör de egentligen?

Var är de nu?

När har de tänkt att de ska sända mig mail?

Hur ska jag kunna göra en adekvat bedömning när allting dröjer så?


//Fröken P

Av Fröken P - 14 september 2010 21:26

... att jag inte får några mail från Er ... verkligen egendomligt och konstigt ... och rent av märkligt och besynnerligt ...!!!


Jag hoppas att jag har varit T Y D L I G nog med vad som förväntas av Er?!

  

//

Fröken P

Av Fröken P - 14 september 2010 15:34

        


... någonting är fel ... mycket tokigt ... alltså: jag får inga mail från er alls!

Och nu bränns det verkligen ... vi går imorgon in på den 4:e onsdagen och det vill säga 12:e lektionen utan produktion från några av er ... INTE BRA ... INTE BRA ALLS!!! Uppsträckning, om jag får be, tack!!!


Imorgon ska ni fortsätta se filmen "Döda poeters sällskap"   

... och Åsa hälsar er välkomna i sal H309 (samma som förra veckan) kl 14.45


Därefter skall filmanalys enligt tidigare utdelat material insändas till mig!

  


Förra veckan fick ni info ang läxor:


Till imorgon skulle ni förbereda ett fest-/högtidstal (ca 3 minuter) och sända mig manuskriptet! Jag har inte fått några manuskript! Men sänd dem för all del nu ...  


Ni fick info om PROJEKT STRINDBERG där schemat ser ut som följer:


v 39 Seminarium gällande Strindbergs liv & verk samt "Ett halvt ark papper" uppgift 1a) muntligt och redovisning av uppgift 1b) skriftligt!


v 42 Redovisning av "Fröken Julie" uppgift 2a) skriftligt!


v 45 Seminarium gällande "Hemsöborna" uppgift 3a) muntligt och redovisning av uppgift 3b) skriftligt!


Tyvärr är jag sjuk ...   ... och jag klarar dessvärre inte av att hålla lektion imorgon med snuva, hosta och feberfrossa! VIKARIE FINNS EJ TILLGÄNGLIG, VARFÖR NI EFTER FILMEN STUDERAR PÅ VALFRI PLATS OCH INSÄNDER LÄXOR TILL MIG SNARAST! Därför kan jag inte heller - såsom utlovat - ge er "Fröken Julie" - men, jag meddelar här på bloggen så fort som jag har den tillgänglig för er!!!


Glöm ej bort ...:


- v 43 Ordprov: jobba vidare på egen hand i häftet!


- "Språkporten": kapitel 5 och 6 är kvar och kapitel 6 är en perfekt förberedelse inför NpSvB! Säg bara till så plockar jag fram kontroll-/test-material för kapitlen! Ni har väl alla redan hämtat "Språkporten" hos Jakob i källaren, eller hur ...?


- "Hemsöborna" måste ni låna själva från något bibliotek!


Hälsningar,

Fröken P - med en näsduk i näven, febrig och eländig ... och undrande ("-VAR ÄR ALLA LÄXOR FRÅN ELEVERNA?")  


PS: Om jag har glömt något, så är det bara att maila mig och fråga!!!








Av Fröken P - 8 september 2010 18:32

  VAR ÄR NI ...?

 

STRINDBERG VÄNTAR ...!

 


... OCH FRÖKEN P ...


 



... MIN MAIL-BOX ÄR TOM ... INGA LÄXOR INSÄNDA ...

... MÅSTE BRÅKA MED MIN WEB-ADMINISTRATÖR SÅ ATT HAN FIXAR MAIL-BOXEN, FÖR DET MÅSTE JU VARA NÅGOT FEL PÅ DEN ... ELLER HUR ...?

      //Fröken P ... som återkommer här med mer info inom kort ang resterande termin och Strindberg-projekt och ...



Ovido - Quiz & Flashcards