sva1202

Alla inlägg under april 2010

Av Fröken P - 14 april 2010 23:04

Besvikelsen är stor! Inte en enda person har besökt bloggen idag - och ändå har vi haft lektion och allt! Illa! Illa! Inte bra alls!

Under arbete: argumenterande brev till rektor och enhetschef ang situationen för SVA1202-eleverna på onsdagseftermiddagarna! Maila mig så korrekturläser jag!

//Fröken P


Av Fröken P - 13 april 2010 14:54

  

"Till påsk brukar man i Sverige sätta fjädrar i riset."

 

Jaha!? Vad tänkte ni på?

Tänker alla på samma sak tror ni, när de hör ovanstående påstående?

Vad behöver man för förkunskaper för att förstå påståendet?

Vilka erfarenheter behöver man för att förstå påståendet?

Vilka språkkunskaper behöver man för att förstå påståendet?

Finns det fler sätt att förstå påståendet än ovanstående bild visar?

Visst är det spännande med språk!!!

 

Vi ses på onsdag och då vill jag - förutom att få tidigare nämnda läxor - gärna höra era reflektioner kring ovanstående!

 

//Fröken P

 

PS: Min och sönernas fjällsemester avbröts tidigare än beräknat pga vinterkräksjukan som spreds på vårt hotell ... inget kul alls ... men: jag såg vårvintersol och sönerna åkte upp & ner innan vi åkte hemåt ... HUR HAR ERT PÅSKLOV VARIT? VÄNTAR INTENSIVT PÅ BLOGGENS FÖRSTA KOMMENTAR ...   

 

Av Fröken P - 2 april 2010 16:10

 Idag är det låååångfredag! GLAD PÅSK PÅ ER!

 

Glöm inte att ni till nästa gång vi ses ska läsa t o m sidan 162 i DVÄRGEN! Förbered er på att återge innehållet! Har du någon åsikt om det som händer i boken? GLAD PÅSK-LÄSNING!

 

För övrigt ska ni också till nästa gång skriva ihop en berättelse om Karolinska utifrån den punktformade informationen ni erhöll av mig! Ja, och hur många ord vi sa kommer jag inte riktigt ihåg nu: men det gör ju ni! LYCKA TILL!

 

Vi har ju pratat lite om hur många ord man behöver för att klara av t ex NpSvB, och nu när ni ska börja lära in och använda nya ord oftare tänkte jag att ni också kunde fundera på vad det är för slags ord ni kan och vilka slags ord ni behöver lära er mer av.

 

Inom språkvetenskapen talar man om BAS och UTBYGGNAD när det gäller ordförråd.


Basen är det ordförråd som står för allt det vardagliga, dvs de ord som du behöver när du kommunicerar med familjen eller med goda vänner. Forskare menar att basen motsvarar den språkliga behärskning som ett barn har tillägnat sig i sitt modersmål redan före skolåldern, men för individer med ett andraspråk så gäller det ju också att tillägna sig en viss bas på andraspråket och då kan det i många fall givetvis ske senare också.

Utbyggnaden är det ordförråd man behöver för att behärska skolämnena: ord som t ex beräkna, decimaltal, mikrosamhälle, glesbygd, analys, godtycklig, decentralisera osv, men utbyggnaden är inte bara läs- och skrivkunskaper och specialordförråd. Nej, till utbyggnaden räknas också nyansskillnader, grammatisk medvetenhet och en större anpassning av samtal beroende på skilda situationer samt möjlighet att föra mer abstrakta resonemang. Forskarna menar att utbyggnaden betecknar de delar av språkbehärskningen som i synnerhet tillägnas i skolåldern (år 6-19).

 

Det är bra om ni t ex reflekterar över om er bas på ert modersmål är fullödig, och om ni överhuvudtaget har någon god utbyggnad på modersmålet. Ju större bas/utbyggnad på modersmålet, desto bättre kommer er språkutveckling i svenska - dvs ert andraspråk - att bli! Bas och utbyggnad utvecklas inte konsekutivt (ja, det vet ni väl vad det betyder!?), utan faktiskt parallellt till stora delar. Det är viktigt att tänka på, särskilt när man lär sig ett andraspråk. Då lärs bas/utbyggnad in parallellt i ännu större utsträckning än när man lär sig ett modersmål!!!

 

Ja, fundera över det ni: berätta gärna om era reflektioner nästa gång vi ses!

 

 

 

 

            Imorgon åker jag på jakt efter vintern. Inte för att jag har saknat snö det här året, precis. Men, jag hade tänkt att mina söner ska få åka lite skidor under påsklovet! Och jag ska promenixa, plugga och pausa! Kanske ses vi i Sälen? Har ni varit där? Åker ni skidor/snowboard? Berätta gärna!

 

Ha det sååå braaa! Vi ses!

//Fröken P





Ovido - Quiz & Flashcards