sva1202

Direktlänk till inlägg 22 september 2010

Åååhhh, så gullig kommentar ...

Av Fröken P - 22 september 2010 18:24

STORT TACK SKA NI HA! Jo, tack! Jag mår bättre ... särskilt nu efter att ha läst er fin-fina kommentar! Tackar som ödmjukast!


Kul att se Mubarak idag också ... och här kommer speciellt för dig:

  


... ja, det här är penséer! Ni känner alla igen dem, eller hur? Tål frostnätter på våren jättebra och därför är de först ut i rabatterna när folk köper vårblommor! Ni kan se framför er va': hur hundraåringen hoppar ut genom sitt fönster på första våningen på äldreboendet och så blir han stående mitt i pensérabatten i sina kissetofflor efter den svårforcerade manövern, innan han går vidare mot kyrkogården?! Se författarens porträtt här nedan: Jonas Jonasson!


  


Läs nu fram till sidan 46 (fram till kapitel 6) och lär känna Allan Karlsson lite bättre i kapitel 4 "1905-1929":du får veta om hans uppväxt och hans föräldrars bortgång. Vad får du därutöver veta om den folkilskna syster Alice, ynglingen och Julius? Och vad är det i resväskan som Allan får tag i? Nya ord/begrepp???


  


Ni fick "Fröken Julie" idag (herr Tahasin får sin nästa vecka, vid redovisningen av novellen "Ett halvt ark papper") och den (dvs "Fröken Julie") ska redovisas enligt anvisningarn i projekt Strindberg-häftet! Bilden ovan är från Mikael Persbrandts och Maria Bonnevies uppmärksammade Dramaten-föreställning av "Fröken Julie"! Nedan ser ni en mycket bättre bild på snyggingen Persbrandt!

   


Men, egentligen handlar det kanske mer om ATTITYD än SKÖNHET hos den mannen ... eller ...?! Han är en bra skådis i alla fall!


    Vi tittade på OH-bilder från "Röda rummet", den bok som var startskottet för samhällsdebatten på 1880-talet! Strindberg kritiserade samhället till höger och till vänster och vi får följa Strindbergs alter ego, Arvid Falk, som liksom Fröken Julie, strävar efter frihet och sanning! Samhällsrevoltörerna på Strindbergs tid brukade samlas på Berns salonger och där sitta i röda rummet: därav bokens titel! Någon har kallat "Röda rummet" för "en fantastiskt tråkig bok"! Vad tyckte du?


   Sänd mig snarast filmanalys: löpande text, tack! Utgå från frågor och fakta som du fått tidigare om "Döda poeters sällskap"!


   KÄMPA PÅ NU!

- "Hundraåringen ..." till sidan 47! Kolla nya ord, för all del!

- Filmanalysen!

- "Ett halvt ark papper": redovisning nästa vecka!

- Jobba vidare med kapitel 5 & 6 i Språkporten!

- Jobba vidare i gloshäftet och lär in nya ord!

- Kolla tidigare blogg-sidor och sänd mig snarast era uppgifter!

 

//Fröken P







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fröken P - 8 december 2010 05:57

... glömde säga att: I MIN MAIL-BOX FINNS JUST INGENTING IDAG! MEN, NI ÄR VÄLKOMNA ATT FYLLA DEN MED DIVERSE ALSTER FRAM T O M FREDAG DEN 10 DECEMBER (NOBEL-DAGEN)!    //Fröken P ...

Av Fröken P - 8 december 2010 05:45


Hej allihopa! Såsom överenskommet har vi då idag ingen undervisning, eftersom ni har annat för er och jag behöver delta på klasskonferens en del av tiden idag! Vill också passa på att påminna om att på fredag infaller Nobeldagen: den 10 decemb...

Av Fröken P - 21 november 2010 03:43


     ... ja, nu är det inte mycket kvar av kursen ...   Kolla tillbaka här i bloggen och se vad som ska göras! Inlämning av eventuella rest-uppgifter måste ske senast v 49! Därefter sätts betyg!   Nästa onsdag vill jag att ni lämnar in ...

Av Fröken P - 16 november 2010 20:12


     Go'kväll, mina herrar, Jag vill bara önska Er ett varmt LYCKA TILL imorgon! GLÖM INTE VAD JAG HAR SAGT! GLÖM INTE VAD NI SKA GÖRA!Jag ska försöka vara i aulan vid skrivstart och meddela skrivvakterna hur jag vill ha era prov sedan när ni...

Av Fröken P - 7 november 2010 14:37


  Kunskapens äpple leviterar!   Jag kommer att finnas på plats i vårt klassrum på onsdag eftermiddag kl 14.40 - även om det är studiedag för gymnasieskolan!   Kommer det inte några elever kl 14.40 så fortsätter jag min studiedag!   För ...

Ovido - Quiz & Flashcards